(silnik 2.8 AMX 30V 193 KM)
(... w przypadku pojemności 2.4 - sprawy mają się identycznie)
...A OD TEGO SIĘ ZACZĘŁO…
Do kabiny mojej pięknej Audi A6 C5 zaczął przedostawać się zapach palonej gumy, szczególnie, gdy auto zatrzymywało się np. na światłach. Szukałem początkowo przy kołach, może opona, może hamulce - niestety - wciąż nie mogłem ustalić przyczyny owego swądu. W końcu stan rzeczy zmusił mnie do zdjęcia osłon silnika i szukania źródła nieprzyjemnego zapachu w głębi komory silnika… Szybko okazało się, że to...
...wyciekający spod uszczelki nastawnika wałka rozrządu olej (lewa głowica z przodu silnika) spływał i kapał na koło pasowe kompresora klimatyzacji. Rozrzucany dookoła, upaprał co się tylko dało i powodował ślizganie się paska, co skutkowało jego nagrzewaniem i powstawaniem tego nieznośnego smrodu.
Foto 1 |
... a tu - pięknie upaprany filtr oleju ...
Foto 2 |
"UKOMPLETOWANIE DO OPERACJI"
W trakcie prac wymienione zostały następujące elementy:
Uszczelki pod pokrywy zaworów
(1 komplet = zewnętrzna + wewnętrzna - ta wokół świec)
- numer kompletu wg ETKA: 078 98 025,
- cena około 110 PLN za 1 komplet w sklepie motoryzacyjnym.
(w moim przypadku ELRING – polecam, już z nich kiedyś korzystałem). Można też dostać je oddzielnie ale w sumie wychodzi chyba drożej. W jednym ze sklepów pewien pan mocno się upierał, że uszczelki pod pokrywę ELRING’a nie występują w kompletach w ogóle… - jak więc widać musi jeszcze chyba troszkę doczytać. Nie dajcie się podejść...
Foto 3 |
Uszczelki pod nastawnik wałka rozrządu
(dwie w komplecie na jedną głowicę – płaska i przypominająca kształtem półksiężyc)
- numer wg ETKA: 058 198 217,
- cena za 1 komplet – 33 PLN w ASO
Foto 4 |
Zaślepki wałka rozrządu
(jedna na głowicę)
- numer wg ETKA: 078 103 113E,
- cena za 1 szt. – 25 PLN w sklepie motoryzacyjnym.
Foto 5 |
Foto 5B |
1. silikon (byle nie ten sanitarny do wanny - wiadomo o co chodzi…),
2. skręcane opaski do rurek,
3. pędzelki, benzyna ekstrakcyjna – do przemycia i odtłuszczenia powierzchni,
4. dobra mała latareczka – z pewnością dotrze tam gdzie nie wejdzie lampa oświetleniowa,
5. jakieś ścierki, no i oczywiście narzędzia,
6. (opcjonalnie – czteropak)…
ZATEM DO ROBOTY…
UWAGA
Tak dla jasności - położenie części w aucie, strona lewa czy prawa – podajemy zawsze z perspektywy kierowcy.
(… i tak np. kierownicę mamy po lewej stronie, a wlew paliwa po prawej)
(… i tak np. kierownicę mamy po lewej stronie, a wlew paliwa po prawej)
- Odsłaniamy naszego demona zdejmując wszelkie górne osłony w komorze silnika. Mnie udało się też zdjąć lewą osłonę paska rozrządu bez zdejmowania paska wielorowkowego,
- Następnie odkręcamy 3 wkręty mocujące zbiornik wyrównawczy płynu chłodzącego, odłączamy spod spodu kostkę czujnika poziomu płynu i przekładamy zbiornik, przekręcając go o 90 stopni w stronę błotnika tak, żeby mieć dostęp do wszystkich nakrętek pokrywy zaworów,
- Odłączamy przewody WN ze świec cylindrów nr 4, 5 i 6,
- Zdejmujemy „długą” odmę. (moja wręcz rozpadła się w palcach)
Foto 6 |
5. Odkręcamy nakrętki pokrywy zaworów zaczynając od poluzowania dwóch wewnętrznych a następnie zewnętrznych nakrętek pokrywy i zdejmujemy pokrywę a następnie uszczelki. Proponuję przykryć jakimś gałganem odsłoniętą głowicę tak, aby nic przypadkowego do niej nam nie wpadło.
Foto 7 |
6. Odkręcamy 4 śruby (torx, chyba 30-tka) mocujące nastawnik wałka rozrządu ale zanim to uczynimy proponuję umyć jego okolice pędzelkiem i benzyną ekstrakcyjną. Pozwoli to uniknąć dostania się ewentualnego „syfu” na powierzchnie stykające się z uszczelką po uniesieniu ustalacza i przy wkładaniu nowych uszczelek. (później będzie ciężko je umyć ze względu brak miejsca)
Foto 8 |
Poza tym po umyciu okolicy nastawnika ja u siebie wykręciłem ten czarny element elektryczny, co znacznie ułatwiło dostęp przy wymianie uszczelek. (2 małe śrubki na klucz torx – tylko ostrożnie, żeby nam się tam nic nie rozpadło i żeby nic nie zgubić. Udało mi się to wyjąć, wyczyścić i włożyć w całości.
Foto 9 |
Foto 10 |
Foto 11 |
Jak widać miejsca jest całkiem sporo. Cały pic polega na równoległym w stosunku do uszczelki podniesieniu nastawnika, co umożliwi nam łatwe wyjęcie, a później montaż uszczelek. Na przypadkowe przestawienie wałka wydechowego nie ma szans bo jest on spięty paskiem rozrządu. Samym nastawnikiem da się spokojnie „manewrować” i raczej trudno jest przestawić również wałek ssący. Oczywiście trzeba na zimne dmuchać i lepiej robić wszystko „z wyczuciem”.
Płaską uszczelkę przy wyjmowaniu trzeba całą tak podnieść z głowicy, aby zeszła z 2 metalowych pierścieni, wystających z niej na około 2 mm. Jeśli uda nam się ją tak podważyć – jest nasza. Następnie wyciągamy drugą uszczelkę, tę w kształcie półksiężyca. Proponuję wyjmować ją w kierunku na zewnątrz głowicy, uważając by nie spadła nam przypadkiem do głowicy. Dość tam ciasno…
Następnie, w miarę możliwości, czyścimy, myjemy powierzchnie styku uszczelek pędzelkiem i benzyną ekstrakcyjną po czym montujemy nowe uszczelki. (bez żadnego silikonu – czytałem gdzieś na naszym forum, a także i w ELSA, że instrukcja każe nakładać cienką warstwę w odpowiednim miejscu na tej płaskiej uszczelce – patrz Foto 12 z ELSA, i OK ale uszczelki kupione przeze mnie w ASO – Foto 4 – mają już naniesioną (niebieską) warstwę uszczelniającą w odpowiednich miejscach. Po dokręceniu nastawnika śrubami, ta niebieska masa aż „wyłazi” na boki spod dociśniętej uszczelki. Nie ma sensu ładować tam jeszcze silikonu – chyba, że kupicie inne uszczelki !!!
Półksiężyca też niczym nie smarujemy !!!
Foto 12 |
Installing
Installation is carried out in the reverse order; note the following:
– Renew the semi-circular sealing plug,
– Renew rubber/metal gasket for camshaft adjuster and apply a thin coat of sealant to the hatched area.
Wkładamy półksiężycowatą uszczelkę. Następnie tę płaską, uważając aby wystające elementy głowicy idealnie trafiły w jej otwory. Dociskamy ręką nastawnik tak, by „wskoczył” na „głowicowe wypustki” i dokręcamy go śrubami. Śruby nastawnika powinny być dokręcane momentem 10 Nm wg instrukcji ELSA. Posiadanie klucza dynamometrycznego to może i rozpusta ale może warto by jednak pożyczyć...
Składamy nastawnik w całość i wygląda to tak jak na foto nr 9.
Czyścimy dokładnie powierzchnie głowicy pod uszczelkę, potem pokrywę zaworów i odtłuszczamy je np. benzyną ekstrakcyjną. Przygotowujemy sobie uszczelki i nakładamy na głowicę silikon w ściśle określone instrukcją miejsca (foto 13) - w każdym innym miejscu jest on zbyteczny i może raczej zaszkodzić niż pomóc.
Foto 13 |
Foto 14 |
Foto 15 |
... a TU - prawa głowica silnika ...
Pozdrawiam i powodzenia w działaniach.
Super opisane !
OdpowiedzUsuńMam silnik AQD i lało się tak samo :( Popatrzyłem, poczytałem i zrobiłem sam jak jest opisane :D
OdpowiedzUsuńŚwietna instrukcja !!!
Cieszę się, że jestem pomocny... Pozdrawiam.
UsuńWielki szacun!!! Chylę czoła.Motor 2.8 APR,- To samo.w środę biorę się za robotę.Dzięki za instruktaż.
OdpowiedzUsuńO wyniku powiadomię:)
Miło, miło - czekam na efekty i powodzenia...
UsuńMasz u mnie "czteropak" za pomoc....
OdpowiedzUsuńMiło że ktoś w tych czasach chce pomaga innym, masz u mnie "krowę" :)
OdpowiedzUsuńSuper opisane, w 3 warsztatach powiedzieli mi że do wymiany uszczelki nastawnika, trzeba demontować wałki. Zrobiłem sam w garażu, w 1,5 godziny wg instrukcji;) Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńZ nastawnikiem mozna podnieśc robiona strone auta i przekrecić koło troszke to nastawnik sam sie podniesie na tyle wysoko by zmienić uszczelke i półksiężyc :)
OdpowiedzUsuńNo stary, super. Jutro biorę się za swoją 2.4 bo już mi starczy tego smrodu palonego oleju. Bo z prawej głowicy wali centralnie na wydech.
OdpowiedzUsuńJAK WALI NA WYDECH to tylko uszczelki pokrywy zaworów jak juz robic to obie strony
OdpowiedzUsuńzaslepki wałków 2 szt /25 zł/ te plastikowe z metalem w srodku przypominajace korki do butelek
i NIE silikon tylko albo masa uszczelniajaca z serisu albo firmy Elring DIRKO S koszt 65 zł w hurcie detal ok 90 jest to czarna nigdy nie wysychajaca masa odporna na temperature i goracy olej to własnie olej wyplukuje silikon za 15 zł przy narozach a potem coraz wiecej..
odmy ezektory nie maja wpływu na te wycieki, posmarowanie calej uszczelki lub uzycie zwyklego silikonu do uszczelek reinza lu dirko szare to BŁAD
u mnie 2 razy robili po silikonie sladu nie bylo olej wyplukal bo styka sie bezposrednio z uszczelka
DIRKO S elringa i tak jak w elsa win posmarowac niewielka ilosc w pokazanych miejscach
załaczam film firmy Blau parts- producent czesci jak nalezt to zrobic
FILM BLAUPARTS
http://www.youtube.com/watch?v=zjZ-wx6J9y8
http://www.youtube.com/watch?v=0mYd82Y6nqQ
http://www.youtube.com/watch?v=8dQqVa10Yrk
Mi znajomy mechanik tak zrobił, że jeszcze bardziej się sączy ;/ chyba sam się za to wezmę, tylko bez garażu to trochę kiepsko...;/
OdpowiedzUsuńŚwietna instrukcja,opis i fotki. Zimny kapselek dla Ciebie jak byś był na śląsku w okolicy lotniska Pyrzowice Dzięki takim Ludziom jak Ty można sobie poradzić unikając drogich napraw w warsztacie lub serwisie. Szacun!!! Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńMiałem kiedyś podobny problem. Nie poradziłem sobie samodzielnie, więc oddałem auto do warsztatu.
OdpowiedzUsuńCzy ta czwarta śruba która jest pod deklem zaworowym i trzyma nastawnik to nie jest przypadkiem naciąg łańcucha ? wykręcić go nie problem ale potem ile go wkręcić zeby łańcuch nie była za luźny i nie za mocno napięty.
OdpowiedzUsuńCzy ta czwarta śruba która trzyma nastawnik i jest schowana pod pokrywą zaworów, nie jest przypadkiem naciągiem łańcucha ? Wykręcając ją pewnie zluzujemy łańcuch co umożliwi podniesienie napinacza, ale potem trzeba ją odpowiednio wkręcić zeby naciąg był poprawny. Dobrze mówię ?
OdpowiedzUsuńWitam...
UsuńBez obaw, to normalna śruba mocująca ten nastawnik i nie ma nic wspólnego z napinaniem łańcuszka. Dokręć ją tak jak trzy pozostałe tzn 10NM i będzie OK. Łańcuszek nastawnika napinany jest poprzez ciśnienie oleju w trakcie pracy silnika.
Pozdrawiam
Marek
Audi a6 2.quatro.Wymienilem uszczelke klawiatury dwa razy,uszczelniacz walka,rozrzadu.uszczelniacz napinacza.
OdpowiedzUsuńNiestety nadal gdzies sie saczy bo leci,dymek gdzies spod uszczelniacza walka,i skapuje na korektor wydechowy,zostaje tylko jechac na podnosnik,i zobaczyc gdzie to leci.
Powiedzcie czy te wszystkie części kupujemy x2??? np czy zestaw 1 uszczelek bedzie pasował na prawą i lewą strone?
OdpowiedzUsuńWitam, dawno mnie tu nie było z powodów osobistych i jak sądzę temat już jest zamknięty. Ale jeśli ktoś inny pytałby o to samo, to niestety, ale wszystkie wymienione wyżej uszczelki to jedna głowica. Czyli trzeba x2 jeśli chcemy uszczelniać obie głowice. Oczywiście uszczelki pasują tak na lewą jak i na prawą głowicę. Układ uszczelek jest identyczny na każdej głowicy tyle, że odwrócony względem siebie o 180 stopni na obu głowicach. p.s. Nie zawsze ciekną obie... Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńWitam Przy sprawdzaniu szczelności układu bardzo syczy powietrze z tych miejsc co są te uszczelki półksiężyce Czy możliwe że jest spadek mocy też przez to bo nie da się nabić ukladu nawet do 1 bar ?
OdpowiedzUsuńWitam. Przy nastaw nikt idzie przewód podciśnienia. U mnie jest on Zaślepiony - do jakiego podzespoły on idzie bo nie mogę go namierzyć
OdpowiedzUsuńWężyk podciśnienia przy nastawniku głowicy 2 (strona kierowcy), idzie do zbiornika podciśnienia. Takiego niebieskiego pojemnika złożonego z trzech kul, zlokalizowanego w lewym nadkolu. w silniku 2,4 bdv są trzy układy sterowane podciśnieniem: (układ regulacji ciśnienia paliwa na listwie wtryskowej, układ zmiany długości kolektora ssącego i układ powietrza wtórnego). Dodatkowo dochodzi ta niebieska puszka ,która nie bardzo wiem jaką rolę odgrywa w tym wszystkim.
UsuńWitam serdecznie. U mnie olej cieknie spod elektrozaworu (tego czarnego) nastawnika wałka. Jest tam oring który widać na foto 10, można go wymienić czy do wymiany cały nastawnik?
OdpowiedzUsuńwitam, a czy przy silniku 2.4 w C6 jest tak samo?
OdpowiedzUsuńDobrze napisany artykuł a w zasadzie poradnik. Dla niektórych to ciągle "czarna magia" wymiana takiej uszczelki a tu dzięki autorowi zaczyna to być dla wielu zdecydowanie jaśniejsza kwestia już.
OdpowiedzUsuńDzisiaj zabrałem się za prawa głowice i w niektórych momentach myślałem, że tego nie poskładam ale wszystko pięknie wyszło :) lewa wydaje mi się prostsza, więc w poniedziałek będzie gotowa i dam znać jak poszło po trasie. Tylko muszę jeszcze wymienić zaslepki, bo u mnie właśnie z tego kapie na katalizator i dymi.
OdpowiedzUsuńWitam.
OdpowiedzUsuńMam pytanko. Dzisiaj wymieniłem uszczelki, ale wałek ssący tak jakby przeskoczył, cały czas kontrolowałem i nie widziałem żeby w jaki kolwiek sposób mógł to zrobić bo cały czas był zazębiony na łańcuchu. Ruch jaki wykonał był naprawdę minimalny, ok 2mm może nawet nie. Wyglądało to tak jakby coś się ułożyło tak jak miało być. Jak myślicie, mogło tak się stać? Tak samo się zrobiło na każdej głowicy.
Witam. Jestem pod wrażeniem tak obszernego opisu, trochę czasu trzeba było poświęcić. Mam pytanie jakie wartości powinien pokazać program na prawej i lewej głowicy, u mnie pokazuje prawa [bank 1 -4] a lewa [bank 2 2] silnik nierówno pracuje i wskakuje błąd sondy lambda na prawej głowicy. Proszę o podpowiedź lub jakieś info. w tym temacie jak to skorygować. Z góry bardzo dziękuję.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńGuma ma to do siebie że po prostu czasami traci swoje właściwości. Dlatego ja za każdym razem wyroby gumowe zamawiam od https://powerrubber.com/ gdyż wiem jak ważne jest aby posiadać wysokiej jakości elementy. W końcu tutaj często chodzi o nasz komfort i wyroby gumowe potrafią się do tego znacznie przyczynić.
OdpowiedzUsuńdziękuje za poradnik, wszystko dobrze opisane :)
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Liczę na więcej.
OdpowiedzUsuńTo tak samo wygląda w audi A6c5 2.0 benzyna
OdpowiedzUsuńOby więcej takich gości jak wykładowca
OdpowiedzUsuńSzkoda, że nie piszesz dalej. My to mamy podobne autko i wiele problemów. Zaczęło się od zwykłego akumulatora, to go na jeden z tych https://www.autopart.pl/ wymieniliśmy, a potem alternator i rozrząd... A jeszcze coś tam mąż wymyśla. Nie wiem, czy mi się udałoby to wyliczyć.
OdpowiedzUsuńŚwietnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńW sumie bez elementów gumowych to raczej byśmy sobie już nie poradzili. Właśnie dlatego ja również chętnie korzystam z odbojów gumowych https://powerrubber.com/kat/odboje-gumowe/ i muszę przyznać, że skutecznie one tłumią drgania maszyn.
OdpowiedzUsuńW jaki sposób udało Ci się podnieść tak nastawnik?
OdpowiedzUsuńDobrze wiedzieć, czasami takie drobne naprawy można wykonać samodzielnie i nie trzeba się umawiać u mechanika. Ale nie zawsze oczywiście, szczególnie jeśli dana część wymaga regeneracji. Opłaca się wtedy taka usługa zamiast wymiany, jest taniej. Regeneracja wtryskiwaczy Toruń na przykład, po niej część jest praktycznie jak nowa. Na usługę dostaje się gwarancję.
OdpowiedzUsuńGratulacje. Chyba najlepszy opis naprawy jaki widziałem.
OdpowiedzUsuńJa mogę Wam polecić serwis KIA: https://technotop.pl/kia/serwis/ . Jest to serwis, z którego usług osobiście bardzo chętnie korzystam. Polecam także Wam.
OdpowiedzUsuń